Chciałbym zaproponować praktyczne rozwiązanie zajęć wychowania fizycznego w integracji międzyprzedmiotowej z przysposobieniem obronnym. Propozycją zajęć terenowych może być modyfikacja biegu na orientację poprzez zmiany długości tras, zmniejszenie ilości punktów kontrolnych i dodanie pytania kontrolnego lub sprawdzającego z określonej wiedzy dotyczącej obronności, zwiększenia ilości uczestników w patrolu (z 1 do 2 – 3), utrudnieniu poprzez dodanie sprzętu. W marszobiegach na orientację mogą brać udział uczniowie powyżej piętnastego roku życia, znający najbliższy teren, potrafiący posługiwać się busolą, mapą lub szkicem. Głównym celem zabawy jest sprawdzenie umiejętności orientowania się w terenie, przy pomocy szkicu, mapy lub busoli. Każdy zespół 2 – 3 osobowy ma za zadanie dotarcie do określonych punktów kontrolnych zamieszczonych na mapie oraz dotarcie do mety, nie omijając żadnego z nich. W każdym punkcie młodzież potwierdza swoją obecność poprzez odpowiedź na pozostawioną zagadkę wpisując odpowiedź na kartę startową, numerując odpowiedzi. Czas przebiegu zabawy to 1 – 6 godziny w zależności od rodzaju biegu. Teren bezpieczny, sprawdzony, urozmaicony i znany prowadzącemu. Nauczyciel przygotowuje mapy lub szkice oraz oznacza punkty kontrolne.
Uczestnictwo w wychowaniu fizycznym i sporcie decyduje o kształtowaniu takich cech psychicznych jak: odwaga, zdecydowanie, szybkość w podejmowaniu decyzji, stanowczość i odpowiedzialność. To właśnie te cechy z reguły stanowią o skuteczności wszelkich akcji ratowniczych. Uczestnicząc w zajęciach z wychowania fizycznego i przysposobienia obronnego młodzieży zdobywa nie tylko umiejętności samoobrony, ale także umacnia się potrzeba niesienia pomocy innym. Chciałbym zaproponować praktyczne rozwiązanie zajęć wychowania fizycznego w integracji międzyprzedmiotowej z przysposobieniem obronnym. Propozycją zajęć terenowych może być modyfikacja biegu na orientację poprzez zmiany długości tras, zmniejszenie ilości punktów kontrolnych i dodanie pytania kontrolnego lub sprawdzającego z określonej wiedzy dotyczącej obronności, zwiększenia ilości uczestników w patrolu (z 1 do 2 – 3), utrudnieniu poprzez dodanie sprzętu. W marszobiegach na orientację mogą brać udział uczniowie powyżej piętnastego roku życia, znający najbliższy teren, potrafiący posługiwać się busolą, mapą lub szkicem. Głównym celem zabawy jest sprawdzenie umiejętności orientowania się w terenie, przy pomocy szkicu, mapy lub busoli. Każdy zespół 2 – 3 osobowy ma za zadanie dotarcie do określonych punktów kontrolnych zamieszczonych na mapie oraz dotarcie do mety, nie omijając żadnego z nich. W każdym punkcie młodzież potwierdza swoją obecność poprzez odpowiedź na pozostawioną zagadkę wpisując odpowiedź na kartę startową, numerując odpowiedzi. Czas przebiegu zabawy to 1 – 6 godziny w zależności od rodzaju biegu. Teren bezpieczny, sprawdzony, urozmaicony i znany prowadzącemu. Nauczyciel przygotowuje mapy lub szkice oraz oznacza punkty kontrolne. W proponowanym zestawie pytań jest 1, 2 lub 3 odpowiedzi dobre. Pytania są skierowane do młodzieży po drugim roku nauki przysposobienia obronnego w szkole ponadpodstawowej.
- Opatrunek zabezpieczający ranę przed kontaktem z otoczeniem polega na:
- dezynfekcji spirytusem i nałożenie opaski uciskowej,
- w razie możliwości przemyć ranę przegotowaną zimną wodą, nałożyć na zranione miejsce jałową gazę i przymocować ją bandażem,
- zawiadomieniu pogotowia i poczekaniu na przyjazd lekarza
- Systematyczne i wszechstronne ćwiczenia fizyczne pozytywnie wpływają na:
- sprawność narządów ruchu, układ oddechowy i krążenia
- przeciwdziałają szkodliwym wpływom współczesnej cywilizacji
- ożywiają procesy przemiany materii, korzystnie oddziałują na czynności narządów wewnętrznych, równowagę psychiczną oraz wzmacniają i uodparniają ustrój.
- Tętno, puls to rytmiczne rozciąganie ściany naczyń krwionośnych wywołane nagłymi zmianami ciśnienia krwi w następstwie skurczów i rozkurczów komór serca. W wyniku biegów, podskoków i ćwiczeń fizycznych, tętno u człowieka
- maleje
- jest takie samo, nie zmienia się
- wzrasta
- Bojowe Środki Trujące (BŚT) działające podobnie do narkotyków to:
- środki parzące
- środki psychochemiczne
- środki duszące
- Hartowanie ciała to systematyczne doskonalenie zdolności przystosowawczych ustroju do zmian w otoczeniu, aby na nie reagował właściwie bez względu na rodzaj bodźców, ich siłę i czas trwania. Do środków hartowania ciała należy:
- Powietrze,
- tylko woda,
- woda, słońce i powietrze.
- Akcja ratunkowa obejmuje wszelkie przedsięwzięcia mające na celu niesienie pomocy ludności poszkodowanej, ograniczenie strat i zniszczeń, zapobieganie wtórnym skutkom wybuchów i skażeń oraz zabezpieczenia dóbr materialnych i kulturalnych. Czy działania ratownicze obejmują:
- lokalizację i likwidację pożarów,
- rozpoznanie rodzaju i skutków napadu (katastrofy), ocenę sytuacji promieniotwórczej, chemicznej, epidemiologicznej i określenie stanu budowli ochronnych i sposobu ich odgruzowania,
- odkażanie i dezaktywację terenu, budynków, transportu i sprzętu technicznego.
Prawidłowe odpowiedzi to 1 – b, 2 – a, b, c, 3 – c, 4 – b, 5 – a, c, 6 – a, b, c
Zabawa jest jedną z głównych potrzeb rozwojowo – zdrowotnych dzieci i młodzieży w każdym wieku. Dzięki niej łatwiej, szybciej i efektywniej uczniowie mogą przyswoić sobie nowy materiał jednocześnie lepiej go zapamiętując i nie rezygnując z zabawy, radości i ruchu. Reasumując zachęcam do uatrakcyjnienia i eksperymentowania na lekcji przysposobienia obronnego czy wychowania fizycznego, co spowoduje wzrost zainteresowania tymi dziedzinami i poszerzy grono tych, dla których obrona Ojczyzny i chęć doskonalenia umiejętności związanych z przygotowaniem obronnym będzie bardzo istotnym przedsięwzięciem. Opracował: Arkadiusz Mojsa Nauczyciel wychowania fizycznego i przysposobienia obronnego |